Archiv für den Monat: Januar 2016

Coneeect Think Act Tank

Experiences from Coneeect Think+Act Tank

Sometimes you need to be pushed to talk about the exciting things happening in your life. (Thanks to Chris from Strascheg Center for pushing) I’ve been to Bavaria last week to attend at the Coneeect Think+Act TankWe did nothing less, but laying the foundation of a new network institution for European Entrepreneurship Educators. For this purpose we gathered together at the Strascheg Center in Munich (which is a nice place to be, if you happen to be an entrepreneur). We’ve been around 40 people from all over Europe and I’ve talked to some of the most extraordinary entrepreneurial minds I’ve met in this field so far.

Besides having the best Bavarian Sushi so far and being part of my first rap opera we’ve worked intensively to design new courses, a novel open entrepreneurship education institution and teach-the-teacher courses. I’ve had talks in several projects, even though I would like to focus on two things, most relevant for my work in the months to come:
(1) byCoKit – a teach-the-teacher platform to design and share courses and course content
(2) Adventures of … Entrepreneurship

Experiences from Coneeect Think+Act Tank weiterlesen

Educational Service Improvement Cycle

Lernservices datenbasiert verbessern mit dem Educational Service Improvement Cycle (ESIC)

Die starke Verbreitung von Begriffen wie E-, M- oder Blended Learning zeigt bereits, dass die Dienstleistung Lehre zunehmend stärker durch Webtechnologien unterstützt wird. Ein Großteil der Nutzungsprozesse solcher Lernservices bleibt für die Lehrenden jedoch verborgen. Vor dem Hintergrund der Service-Dominant Logic fehlt damit ein wesentlicher Einblick in die gemeinsame Wertschöpfung zwischen Lehrenden und Lernenden. Die Learning Analytics könnte Methoden bereitstellen, welche eine kontinuierliche Entwicklung webbasierter Lernservices durch die Aufdeckung von Nutzungsdaten ermöglicht. Eine systematische Literaturrecherche legt jedoch dar, dass bislang kein geeignetes oder ausreichend konkretisiertes Vorgehen existiert, welches Lehrende beim Einsatz solcher Methoden unterstützt. Ziel dieser gestaltungsorientierten Arbeit ist daher die systematische Entwicklung eines Vorgehensmodells, dem „Educational Service Improvement Cycle (ESIC)“. Lernservices datenbasiert verbessern mit dem Educational Service Improvement Cycle (ESIC) weiterlesen